Kanoter

Det går att hyra scoutkårens kanoter (inkl. paddel och flytväst) genom att kontakta kanotansvariga/stugfogdarna. Medlemmar i Vist scoutkår betalar ingen avgift, men övriga betalar 50:- per kanot och dag.

Hyresregler kanoter Vist Scoutkår

Då vår kanotuthyrning är obemannad så lägger vi ett större ansvar på dig som hyrestagare att säkerställa din och ditt sällskaps säkerhet. All paddling och andra aktiviteter sker på egen risk.

Den som vill nyttja våra tjänster måste uppfylla följande villkor, och det är hyrestagarens ansvar att tillse att den samt de personer som den tar med sig gör så under hela den period som våra tjänster nyttjas.

Hyrestagaren och samtliga i sällskapet skall:

• Ha fyllt 18år och vara simkunnig. Är någon under 18år måste förälder alt. ansvarig vuxen ledare medfölja och ha uppsikt under hela perioden.
  • Ha fysisk förmåga att säkert delta.
  • Se till att vara bekant med de risker som kan förekomma.
  • Alltid bära flytväst.
  • Vara fri från droger och alkohol.
  • Att kontrollera så att utrustningen fungerar säkert innan du börjar använda den.
  • Kontrollera gällande och kommande väder och förkunna sig att det är säkert att utföra aktiviteten i det väder som förespås gälla.
  • Kanoterna hyrs ut för paddling i Sturefors närhet, eventuell förflyttning med bil måste överenskommas separat.

Hyrestagaren får inte hyra ut kanoterna till annan.

Avbokning kan göras avgiftsfritt upp till 24 timmar innan hyresperioden.

Hyrestagaren ansvarar gentemot uthyraren för att kanoterna eller övrig utrustning inte skadas eller förkommer under hyrestiden. Hyrestagaren skall betala ersättning till uthyraren för skador/förluster som den svarar för till självkostnadspris. Hyrestagaren är inte ersättningsskyldig om skadan eller förlusten beror på befintliga brister på materialet. Hyrestagaren skall så snart som möjligt underrätta uthyraren om fel eller skada på kanoterna/övrig utrustning samt om stöld under hyrestiden.

Vid hyrestidens utgång skall hyrestagaren återlämna kanoterna och övrig utrustning på den plats där det hämtades. Vid återlämnandet skall kanoterna och övrig utrustning lämnas i samma skick som vid avhämtandet bortsett från normalt slitage.

Stugfogde